Sidor

lördag 23 augusti 2014

Krakel & Spektakel...

... är två hedemoratuppar som fått flyttat in hos oss! Eller ja, de har sin egen gård och stuga ute på tomten. Än så länge är de lite försiktiga och avvaktande, men om en vecka är de kanske lika hemtam här som hundarna. Amos matar dem med majs varje dag och idag kom de kacklande mot honom när vi öppnade burken. Det är jättehemtrevligt att se dem spatsera omkring på sin gård och jag gillar ju de här bestyren med att ha djur, det är som balsam för själen! Den gulögde ska tillbaka till Neavita sen när vintern kommer, men den andra (som jag tycker är snäppet lugnare) bortskänkes till bra hem! 



Här bor dem!
Jag har själv gjort inhägnaden och
är faktiskt riktigt nöjd över mitt verk!
De har en liten alkov in bland buskarna
där de kan söka skydd, samt en liten
sittpinne och en stubbe. Jag ser det som
två flugor i en smäll för nu gödslar de bra
till det som är min framtida vallmorabatt!



Pappa har gjort det lilla hönshuset som
påminner om vårt!
 De gillar det jättemycket och idag har
de suttit på taket mest hela dagen :)

Allt skulle varit frid och fröjd om det inte var för att en stor orangea katt stryker omkring runt gården. Första dagen hade den (förmodligen) försökt tagit sig upp på nättaket så det föll in och gjort en massa småhål. Tupparna hittade hundarna nere i häcken, oskadda tack och lov! Jag lyckades mota tillbaka dem med sopen :) 
I samband med det försvann idén med att låta dem ströva fritt på gården medan man är hemma, nu måste man isåfall höka över dem hela tiden. Igår jagade Jura iväg kattskrället och idag lyckade jag bussa båda hundarna på den, men katter är tyvärr envisa rackare.
Fortsättning följer!

Inga kommentarer: